
Фестиваль DOCA: зачем художнику знать правила брендинга Эксперт в области рекламы проведёт воркшоп созданию продающихся идей
26 апреля в Москве в 13-й раз пройдёт фестиваль современного искусства DOCA. Свои работы на выставочной площадке представят известные художники и талантливые молодые авторы, студенты. Традиционно много внимания будет уделено образовательной программе. Гостей события ждут лекции и воркшопы от экспертов из арт-сферы и смежных областей.
В этом году с лекциями на фестивале выступят специалисты из сфер авторского права, арт-менеджмента, искусствоведения, арт-терапевтической психологии и других областей. Спикеры расскажут о самых интересных периодах в истории искусства, о нюансах работы в арт-индустрии, о том, как творчество можно интегрировать в разные сферы жизни человека и о многом другом. И конечно, те, кто бывал на фестивале хотя бы раз, знают, что DOCA предлагает гостям не только «смотреть» или «слушать», но и активно участвовать в празднике современного искусства. Этой весной посетители события смогут проявить свой творческий потенциал на мастер-классах по созданию праздничных образов или масок для Пекинской оперы. Важной частью образовательной программы станут воркшопы по дизайну, фотографии и брендингу. Их проведут известные мастера своего дела, практики с многолетним опытом и люди, общение с которыми дарит не только много пользы, эмоций, но и вдохновения. Например, художник-фотограф и эксперт с мировым именем Вадим Гущин поделится взглядом на пасхальный натюрморт через призму стиля Баухаус. Под его наставничеством участники воркшопа создадут современные пасхальные открытки, отражающие дух творчества и инноваций. А иллюстратор Владимир Демьяновский предложит гостям исследовать то, как менялись тренды и тенденции графического дизайна за последние годы, и создать авторские плакаты на тему «Дизайн будущего». Интересно, что воркшопы на DOCA проведут не только художники, но и специалист из, как кажется на первый взгляд, совершенно другого направления – эксперт по рекламе и брендингу Ирина Волхонская. Более 30 лет она работала в международном рекламном агентстве, была управляющим директором агентства «Янг и Рубикам», участвовала в локализации, создании и продвижении на российском рынке брендов таких международных компаний, как Philip Morris, Danone, Colgate-Palmolive, работала с «Билайн», МТС, «Лентой», «Балтикой», ВТБ и другими российскими компаниями. Проекты, созданные её командой, не раз занимали призовые места на международных и российских фестивалях рекламы. Сегодня эксперт возглавляет колледж маркетинга МКИК и с удовольствием делится своим уникальным опытом со студентами. На площадке DOCA Ирина Волхонская проведёт воркшоп «Актуальность смыслов как инвестиция в будущее: разработка идей, которые будут продаваться». Работая в группах, участники встречи проанализируют основные потребительские тренды и определят, какие ценности и смыслы вызывают наибольший эмоциональный отклик и делают бренды привлекательными для покупки. При этом тема будет актуальна, в том числе, и для художников, создающих в качестве продукта творческие произведения. Почему для успешного развития бизнеса недостаточно просто иметь хороший или доступный продукт? Что лежит в основе сильных брендов и зачем они нужны? Что движет потребителем, когда он выбирает продукт? На все эти вопросы можно найти ответы у специалистов в брендинге и рекламе, уверена Ирина Волхонская. «В условиях растущей конкуренции между производителями все актуальнее становится необходимость завоевать доверие покупателя. Очень важно не только убедить его высоким качеством или разумной ценой, но и спровоцировать эмоциональную реакцию, влюбить его в свой товар. И добиться этой любви невозможно без сильного бренда – неповторимого и понятного образа, который привлекает внимание, вызывает интерес, запоминается, а затем становится неотъемлемой частью жизни человека», – объясняет эксперт. В основе успеха любого товара, услуги, или какой-то личности, которую тоже можно назвать брендом, всегда лежит в первую очередь понимание его ценности для потребителя. Когда ценности бренда совпадают с ценностями человека, возникает та самая эмоциональная связь, которая необходима для успешного развития бренда. Когда покупатель узнаёт себя в образах, транслируемых коммуникацией, имеет чёткое понимание того, что предлагает производитель, чувствует, что с ним «говорят» на одном языке, то ценность бренда становится для него важнее, чем его цена. Ирина Волхонская отмечает, что, работая над брендингом, важно чувствовать и слышать потребителя, понимать, что может радовать, вдохновлять, удовлетворять потребности конкретного человека или группы людей. В искусстве действуют такие же «правила», как и в брендинге. Художнику необходимо исследовать смыслы, важные для современного зрителя, понимать и чувствовать, что волнует людей, о чём они думают, какие темы им близки. Именно эти актуальные темы и могут стать мощной основой тех творческих идей, которые никого не оставят равнодушными. |
DOCA Festival: Why Artists Need to Know Branding Rules
Advertising expert holds a workshop on developing best-selling ideas
On April 26, Moscow will host the 13th Day of Contemporary Art (DOCA) international festival. The exhibition space will showcase works by established artists, emerging artistic talents, and students. As always, DOCA will place strong emphasis on its educational programme. Lectures and workshops by experts from the art world and related fields await the event guests.
This year, professionals in copyright law, art management, art history, art therapy psychology, and other areas will present their lectures at the festival. The speakers will highlight the most exciting moments in art history, nuances of working in the art industry, ways to integrate creativity into various aspects of life, and many other topics.
All those having visited DOCA at least once know that the festival is more than just about observing: it’s about participating. In spring 2025, visitors can unleash their creative potential in workshops on making festive looks or masks for Peking Opera.
Design, photography, and branding workshops will be the highlight of DOCA’s educational programme. They will be delivered by renowned practitioners and the most inspiring speakers. For instance, Vadim Gushchin, an artist, photographer, and world-famous expert, will share his view on Easter still lifes through the prism of the Bauhaus style. Under his guidance, young workshop participants will create Easter postcards reflecting the spirit of creativity and innovation. Vladimir Demyanovsky, an illustrator, will invite the guests to explore how graphic design trends have evolved over the past years. Within his workshop, DOCA visitors will work out original posters on the topic of ‘Design of the Future’.
Notably, DOCA’s workshop speakers won’t be limited to artists. Irina Volkhonskaya is a branding and advertising expert with more than 30 years of working experience at an international advertising agency. She served as Managing Director at Young & Rubicam. The expert has participated in creation, promotion, and localization of Russian subsidiaries of renowned international companies like Philip Morris, Danone, and Colgate-Palmolive. She worked with Beeline, MTS, Lenta hypermarket chain, Baltika Brewery, VTB Bank, and other Russian companies. Projects by Irina Volkhonskaya and her team have repeatedly won awards at Russian and international advertising festivals. Today, she is the Dean of the Marketing College of the International College for Arts and Communication who willingly shares her exceptional experience with students.
At DOCA, Irina Volkhonskaya will lead the workshop titled ‘Relevance of Meanings as an Investment in the Future: Development of Bestselling Ideas’. Participants will analyze consumer trends to identify values and meanings that cause the best emotional echo and make brands more attractive for clients. This topic will also be relevant for artists whose products are their pieces of art.
Why isn’t a good and affordable product enough for business success? What defines strong brands and why do we need them? What truly influences consumer choice? Irina Volkhonskaya believes, branding and advertising experts can answer all these questions.
“In today’s competitive market, winning trust is increasingly necessary and requires more than quality or price. You must spark an emotional connection: make customers fall in love with what you offer. That’s impossible without a distinctive brand: an image that captivates, resonates, pops up in memory, and becomes part of people’s lives,” she explains.
The foundation of success for any product, service, or personality that can also be called a brand always lies primarily in understanding its value to the consumer. When a brand’s values coincide with a person’s values, that very emotional connection emerges. It is a necessary element in the brand’s successful development. When buyers recognize themselves in the images transmitted through communication, have a clear understanding of what the manufacturer offers, and feel that they're being 'spoken to' in the same language, then the brand's value becomes more important to them than its price.
Speaking on branding, Irina Volkhonskaya emphasizes the importance to feel and hear the consumer, to understand what can please, inspire, and satisfy the needs of a particular person or group of people.
The same ‘rules’ as in branding can be applied in art. An artist needs to explore meanings that are important to the contemporary viewer. He or she needs to understand and feel what concerns people, what they think about, and which topics resonate with them. Exactly these relevant topics can turn into the powerful foundation for creative ideas that will attract people’s interest. |